3.2 Oversikt over tildelingsprosessen i ISA
593/2025

3.2 Oversikt over tildelingsprosessen i ISA

En søknad om utforskning eller utvinning av havbunnsmineralvirksomhet i Området mottas av ISAs Generalsekretær (the Secretary General), som sender søknaden til LTC, før den sendes til Rådet for endelig vurdering.(1) Regulations for Exploration of Nodules, Sulphides, Ferromanganese crusts Reg 22 og 23(1) og UNCLOS 153(3) Det er også adgang til å forlenge en godkjent arbeidsplan for utforskning.(2) ISA (2015), “Decision of the Council of the International Seabed Authority Relating to the Procedures and Criteria for the Extension of an Approved Plan of Work for Exploration (…)”. Dersom arbeidsplanen godkjennes, utgjør den kontrakten mellom ISA og «The Contractor».(3) UNCLOS annex III artikkel 3(5).

Koden oppstiller tre steg for havbunnsmineralvirksomhet. (i) «Prospecting», som innebærer leting etter mineraler uten eksklusive rettigheter(4) Regulations for Exploration of Nodules, Sulphides, Ferromanganese crusts 1(3)(e); UNCLOS Annex III art 2(2): “prospector is allowed to recover a reasonable quantity for the purpose of testing, not for commercial use”, (ii) «exploration», som innebærer leting etter mineralforekomster med eksklusive rettigheter,(5) “(…) and includes studies of the technical, economic, commercial and other appropriate factors that must be taken into account in exploitation” Ibid. reg 1(3)b og (iii) «exploitation», som er definert som «the recovery of commercial purposes of (...) in the area and the extraction of minerals therefrom»(6) Ibid. Reg 1(3)(a).

Vilkårene for virksomhetshaver avhenger av om det skal prospekteres, utforskes, eller utvinnes: Enhver medlemsstat til havrettskonvensjonen kan prospektere i Området, men må varsle ISA og gi en skriftlig bekreftelse på at de vil holde seg innenfor reglene i UNCLOS.(7) UNCLOS artikkel 153 (3) Vilkårene for å utforske er overordnet (i) å være tilstrekkelig tilknyttet en medlemsstat, (ii) utarbeidet en arbeidsplan, herunder en konsekvensutredning(8) UNCLOS artikkel 153. Arbeidsplanen må tilfredsstille detaljerte krav i Koden og 1994-avtalen. Herunder en konsekvensutredning: «assassment of potential environmental impacts» og et program for «oceanographic and baseline environmental studies», jf. 1994-avtalen annex (1)(7), (iii) underskrive og akseptere regler og forskrifter i havbunnsregimet(9) Regulations for Exploration of Nodules, Sulphides, Ferromanganese crusts regel 14, og (iv) få godkjennelse fra Rådet. Vilkårene for utvinning etter utkastet til utvinningsregelverket er stort sett de samme som for å gi utforskningstillatelse, men det kreves i tillegg at virksomhetshaver 12 måneder før kommersiell produksjon må legge frem en «feasibility study».(10) “A comprehensive study of a mineral deposit in which all geological, engineering, legal, operating, economic, social, environmental and other relevant factors are considered», Draft regulations on exploitation på s. 115 jf. Draft regulations on exploitation regel 25; Dersom denne studien tilsier at arbeidsplanen må endres, må planen gjennom godkjennelse hos LTC og Rådet på nytt.

Behandlingen av en søknad om havbunnsmineralvirksomhet i ISA-regimet skjer i to trinn. Først foretas en vurdering av Legal and Technical Commission (LTC), som fungerer som et faglig og teknisk rådgivende organ. Deretter oversendes LTCs anbefaling til Rådet (eng. «Council»), som fatter den endelige beslutningen om godkjenning.(11) UNCLOS artikkel 153(1) Beslutningsprosessen i LTC og i Rådet er underlagt ulike miljørettslige materielle grenser. De følgende delkapitlene behandler derfor først beslutningsprosessen i LTC (trinn 1) og deretter Rådet (trinn 2). Ettersom prosessen med å få godkjennelse til å drive havbunnsmineralvirksomhet stort sett sammenfaller i utforskningsregelverkene og i utkastet til utvinningsregelverket, vil disse behandles sammen. På de punkter de skiller seg, vil dette tydeliggjøres i teksten eller gjennom fotnoter. I fremstillingen vises til Koden, men de spesifikke reglene vil følge av fotnotene.