4.4 Foreløpig sammenfatning
Før jeg skal se nærmere på den operative ledelse i noen tvilstilfeller om ansvarssubjekt, finner jeg grunn til å gjøre en foreløpig sammenfatning av hvordan jeg har tolket og forstått den operative ledelse i dagens rederivirksomhet.
Den operative ledelse består av (i) bemanning av skipet, og (ii) kommandomyndighet over besetningen. Sistnevnte medfører det ytterste ansvaret for skipets nautiske ledelse, selv om flere aktører kan inneha funksjoner i skipets nautiske ledelse, for eksempel et driftsansvarlig selskap.
For bemanningen av skipet er det sentrale utviklingstrekket fra tidligere analyser at rederens stilling som arbeidsgiver er sjeldnere i dagens rederivirksomhet. Om bemanningen gjøres med egne eller andres arbeidstakere er i denne sammenheng uten betydning. Det avgjørende spørsmålet er hvem som har stilt en besetning om bord på skipet med egne eller andres arbeidstakere. I så måte kan det gi veiledning å vurdere hvem som har satt bemanningen av skipet ut til et managementselskap. Når det gjelder kommandomyndigheten medfører oppsplittingen av virksomheten at det muligens må foretas en nærmere vurdering. Selv om tradisjonelle fremstillinger tar sikte på å plassere kommandomyndigheten hos en av partene i en befraktnings- og leieavtale, behøver ikke kommandomyndigheten å være låst til denne konteksten. Andre aktører kan like fullt ha kommandomyndigheten, for eksempel et morselskap. Selv om dette er en viktig presisering, skal jeg vise at den operative ledelse normalt vil gi gode svar på ansvarssubjektet i to typetilfeller under.