5.2 Oversikt over tildelingsprosessene i Norge og ISA
593/2025

5.2 Oversikt over tildelingsprosessene i Norge og ISA

Det kan først være hensiktsmessig å gi en visuell sammenligning over tildelingsprosessen i Norge og ISA. Skjemaet nedenfor gir en slik overordnet oversikt over hvordan tildelingsprosessen kan se ut i henhold til dagens regelverk og til utkastet til utvinningsregelverk i ISA. En utforskningskontrakt fra ISA gir enerett til å undersøke et område, og kan derfor langt på vei sammenliknes med en norsk utvinningstillatelse, som i førsteomgang også kun gir enerett til letevirksomhet.(1) Det kan stilles spørsmål ved om en «kontrakt» under ISA og en «utvinningstillatelse» i Norge innebærer forskjeller som vil ha betydning for miljøbeskyttelsen, for eksempel adgangen til å endre vilkårene og dermed praktisere adaptiv risikostyring. Dette faller imidlertid utenfor avhandlingens rammer. Forskjellen er at den norske tillatelsen samtidig gir enerett til å søke om godkjenning av en utvinningsplan, mens en godkjennelse fra ISA bare gir fortrinnsrett ved senere søknad om utvinning. Tilsvarende kan en norsk utforskningstillatelse likestilles med retten til å prospektere under ISA-regimet: Begge gir en ikke-eksklusiv adgang til undersøkelser. Her er utgangspunktet imidlertid snudd: I ISA kan enhver prospektere så lenge området ikke omfattes av unntak og virksomhetshaver plikter å følge havbunnsregimet, mens det i Norge, som for utvinning, kreves både en tillatelse og at området er åpnet for havbunnsmineralvirksomhet.(2) Se punkt 4.2

ISA har ingen parallell til det norske åpningsvedtaket. Selv om dette steget derfor ikke er med i tabellen over, påvirker det norske åpningsvedtaket likevel beslutningsgrunnlaget for senere tillatelser. Det henger særlig sammen med at konsekvensutredning ikke kreves når det søkes om utforsknings- eller utvinningstillatelse. En konsekvensutredning blir derfor gjennomført allerede på åpningsstadiet og utgjør en viktig del av beslutningsgrunnlaget ved vurderingen av om det skal gis utforskning- eller utvinningstillatelse.

Området

Norge

Koden+UNCLOS+1994-avtalen

Havbunnsmineralloven

Forurensningsloven

Prospektering
Ethvert medlemsland kan prospektere

Utforskningstillatelse
Forutsetning: Åpnet et område. Departementet avgjør om tillatelse skal gis.

Forurensingstillatelse
Tillatelse for mudring og støyforurensning

Utforskning
Trinn 1: Plan for utforskning vurderes av LTC.
Trinn 2: Dersom LTC ikke bestemmer at aktiviteten «would have serious harmful effects» vurderer Rådet om det skal gis tillatelse. Kan i teorien si ja selv om LTC sier nei, men strenge krav til prosedyren.

Utvinningstillatelse
Forutsetning: Åpnet og utlyst et område.
Departementet avgjør om tillatelse skal gis.

Forurensingstillatelse
Tillatelse for mudring og støyforurensning

Utnyttelse (utkast)
Trinn 1: Plan for utvinning vurderes av LTC.
Trinn 2: Rådet vurderer om det skal gis tillatelse basert på LTCs anbefaling. Kan i teorien si ja selv om LTC sier nei, men strenge krav til prosedyren.
Trinn 3. Minst 12 måneder før produksjon må the Contractor legge frem en «feasibility Study» og arbeidsplanen må eventuelt endres. Hvis planen endres, må den gjennom LTC og Rådet på nytt (steg 1 og 2)

Godkjent plan for utvinning
Forutsetning: utvinningstillatelse.
Planen godkjennes av departementet + «første planer» legges frem for Stortinget.

Forurensingstillatelse
Tillatelse for mudring og støyforurensning