5.5 Bindende terskelverdier
ISA arbeider fortsatt med å fastsette både kvalitative og kvantitative terskelverdier for utslipp og økosystemskade som vil være med på å konkretisere akseptabelt miljørisikonivå.(1) Se punkt 3.5 Når terskelverdiene er vedtatt, vil de fungere som klare materielle grenser for Rådet. Slike klare grenser gjør det enkelt å avgjøre om et tiltak er lovlig, og vanskelig å skyve grensene for hva som er tillatt. Regler om minstekrav til kvalitet, kan i tillegg motvirke at miljøhensyn blir skjøvet i bakgrunnen for andre mer kalkulerbare interesser.(2) At miljøhensyn er mindre kalkulerbare enn for eksempel næringsinteresser, og dermed står i fare for å bli nedprioritert ble fremhevet i forarbeidene til forurensningsloven: Ot.prp.nr.11(1979-80) s. 26
ISA holder imidlertid døren åpen for om de vil gi tillatelse til utvinning før terskelverdiene er utviklet, men fastslår at utvinning ikke bør finne skje før disse er ferdigstilt.(3) Se punkt 3.3 Dersom ISA ender opp med å avvise søknad om utvinning fordi terskelverdiene ikke er ferdigutviklet, utgjør avgjørelsen en type praksis som kan bli bestemmende for minimums beskyttelsesnivå, i henhold til UNCLOS artikkel 208 (3). Spørsmålet er dermed om Norge bør gi utvinningstillatelser før terskelverdiene er definert i henhold til UNCLOS artikkel § 208 (3)
Dersom Norge starter utvinning av havbunnsmineraler uten definerte terskelverdier, innebærer det en fare for at virksomheten kan komme i konflikt med fremtidige ISA-standarder, og dermed falle under minimumsnivået som artikkel 208 (3) krever. Dette taler for at Norge enten bør avvente med å åpne for utvinning til ISA har fastsatt terskelverdier, eller etablere egne nasjonale terskler som samsvarer med det nivået ISA antas å ville vedta. ISA er imidlertid ikke klare på om de vil tillate utvinning før terskelverdiene er vedtatt, så det kan ikke fastslås at tillatelse for utvinning før fastsatte verdier nødvendigvis vil være i strid med artikkel 208 (3). Men jo tydeligere ISA legger til grunn at konkrete terskelverdier er en forutsetning for utvinning, desto sterkere blir argumentet for at også Norge bør avstå fra å tillate utvinning til slike verdier foreligger, enten fra ISA eller gjennom norske forskrifter, i lys av UNCLOS artikkel 208 (3).